Lewis Hamilton
Data urodzenia: 1985-01-07
Sylwetka
Lewis Hamilton w sezonie 2007
należy do grona debiutantów w wyścigach grand prix. Jak każdy kierowca F1 swoją
karierę Brytyjczyk zaczynał od kartingu. Po sukcesach w malutkich wózkach
napędzanych niewielkimi silnikami w sezonie 2002 po raz pierwszy awansował do
serii jednoosobowych samochodów wyścigowych- Formuły Renault, kończąc serię na
trzeciej pozycji po to, aby rok później zapewnić sobie tytuł mistrzowski już na
dwa wyścigi przed zakończeniem cyklu. W sezonie 2003 Hamilton wygrał 10
wyścigów, wykręcił 9 razy najszybsze okrążenie i 11 razy stanął na pole
position. W sezonie 2004 młody kierowca rywalizował w europejskiej edycji F3,
którą ukończył na 5 pozycji, wygrywając jeden wyścig. Po roku zbierania
doświadczenie podobnie jak to miało miejsce w World Series by Renault Hamilton
w sezonie 2005 zdominował F3, stając na najwyższym podium aż 15 razy. Tak
wyśmienita forma dała mu awans do bezpośredniego przedsionka F1- serii GP2,
która wygrał w pierwszym podejściu. Ten sukces podopiecznego zespołu McLaren dał
mu możliwość odbycia pierwszego w życiu testu bolidu F1 oraz sprawił iż Ron
Dennis postanowił dać mu szansę ścigania się u boku Fernando Alonso w
Mistrzostwach Świata Formuły 1 w sezonie 2007.
Jenson Button
Data urodzenia: 1980-01-19
Sylwetka
Jenson Button to bardzo
utalentowany młody kierowca, który już w wieku 19 lat debiutował w F1, do
której wkroczył wprost z brytyjskiej edycji F3. Wywołało to niezliczone
dyskusje na temat postawy FIA, która przyznaje super-licencje, pozwalające na
starty w F1. Krytycznie ustosunkowywał się do tej decyzji Jackie Stewart,
natomiast w obronie młodzika stanął sam Michael Schumacher.
Jak się okazało obawy były bezpodstawne. Jenson w pierwszym sezonie startów (2000) w zespole Franka Williamsa zachowywał się jak "prawie" doświadczony kierowca F1. Niewiele brakowało, a już pierwszy wyścig- GP Australii 2000 Jenson zakończyłby spektakularnym, punktowanym sukcesem. Niestety nowa jednostka BMW napędzająca Williamsa Brytyjczyka nie wytrzymała trudów wyścigu i eksplodowała na kilka okrążeń przed metą. Tak czy inaczej na sukcesy Jensona nie trzeba było długo czekać. Utalentowany Brytyjczyk w sezonie 2000 zdobył 12 punktów zajmując bardzo dobrą, 8 pozycję w klasyfikacji generalnej kierowców. Frank Williams zdecydował się wynająć na dwa lata odkryty talent do teamu Benettona, gdzie Button nie mógł popisać się swoimi umiejętnościami, ze względu na awaryjność nowej, niekonwencjonalnej jednostki napędowej Renault. Sezon 2001 to zmiany w zespole Benettona, który przeistoczył się w zespół Renault co pozwoliło troche rozwinąć skrzydła kierowcy z Wysp. Sezon 2002 zakończył na bardzo dobrej 7 pozycji.
W sezonie 2003 Jenson Button przeniósł się do zespołu BAR, któremu wierny jest po dziś dzień. W biało-czerwonych barwach regularnie spisywał się lepiej od swojego utytułowanego partnera- Jacquesa Villeneuve’a, zajmując 2 razy 4 pozycję w wyścigach GP. Ostatecznie sezon 2003 zakończył na 9 miejscu. Sezon 2004 można śmiało stwierdzić był życiowym osiągnięciem Brytyjczyka. Został pokonany tylko przez kierowców Ferrari, którzy dysponowali niezawodnym bolidem. W drodze po 3 miejsce w klasyfikacji generalnej Button zdobył pierwsze w historii zespołu BAR pole position podczas GP San Marino na torze Imola oraz dojeżdżał na punktowanych pozycjach w każdym wyścigu który ukończył.
Niestety dobra passa nie trwała długo. Sezon 2005 zapowiadał się bardzo dobrze dla zespołu BAR, niestety bolidy napędzane jednostką Hondy były bardzo awaryjne co prowadziło do frustracji. Niemniej jednak w drugiej części sezonu udało się po części rozwiązać męczące problemy techniczne i Button pokazał klasę zdobywając wszystkie 37 punktów dla zespołu i kończąc sezon na 9 pozycji.
Jak się okazało obawy były bezpodstawne. Jenson w pierwszym sezonie startów (2000) w zespole Franka Williamsa zachowywał się jak "prawie" doświadczony kierowca F1. Niewiele brakowało, a już pierwszy wyścig- GP Australii 2000 Jenson zakończyłby spektakularnym, punktowanym sukcesem. Niestety nowa jednostka BMW napędzająca Williamsa Brytyjczyka nie wytrzymała trudów wyścigu i eksplodowała na kilka okrążeń przed metą. Tak czy inaczej na sukcesy Jensona nie trzeba było długo czekać. Utalentowany Brytyjczyk w sezonie 2000 zdobył 12 punktów zajmując bardzo dobrą, 8 pozycję w klasyfikacji generalnej kierowców. Frank Williams zdecydował się wynająć na dwa lata odkryty talent do teamu Benettona, gdzie Button nie mógł popisać się swoimi umiejętnościami, ze względu na awaryjność nowej, niekonwencjonalnej jednostki napędowej Renault. Sezon 2001 to zmiany w zespole Benettona, który przeistoczył się w zespół Renault co pozwoliło troche rozwinąć skrzydła kierowcy z Wysp. Sezon 2002 zakończył na bardzo dobrej 7 pozycji.
W sezonie 2003 Jenson Button przeniósł się do zespołu BAR, któremu wierny jest po dziś dzień. W biało-czerwonych barwach regularnie spisywał się lepiej od swojego utytułowanego partnera- Jacquesa Villeneuve’a, zajmując 2 razy 4 pozycję w wyścigach GP. Ostatecznie sezon 2003 zakończył na 9 miejscu. Sezon 2004 można śmiało stwierdzić był życiowym osiągnięciem Brytyjczyka. Został pokonany tylko przez kierowców Ferrari, którzy dysponowali niezawodnym bolidem. W drodze po 3 miejsce w klasyfikacji generalnej Button zdobył pierwsze w historii zespołu BAR pole position podczas GP San Marino na torze Imola oraz dojeżdżał na punktowanych pozycjach w każdym wyścigu który ukończył.
Niestety dobra passa nie trwała długo. Sezon 2005 zapowiadał się bardzo dobrze dla zespołu BAR, niestety bolidy napędzane jednostką Hondy były bardzo awaryjne co prowadziło do frustracji. Niemniej jednak w drugiej części sezonu udało się po części rozwiązać męczące problemy techniczne i Button pokazał klasę zdobywając wszystkie 37 punktów dla zespołu i kończąc sezon na 9 pozycji.
Data urodzenia: 1979-10-17
Sylwetka
Kimi Raikkonen to kierowca młodego
pokolenia, którego losy, podobnie jak Jensona Buttona w sezonie 2000, ważyły
się do ostatnich chwil przed startem pierwszej eliminacji mistrzostw świata F1-
GP Australii.Ostatecznie szefostwo FIA odważyło się przyznać młodzikowi
super-licencję, uprawniającą go do startów w zawodach F1.
Człowiek, który poznał się na talencie młodego Fina to Peter Sauber, dla
którego w sezonie 2001 jeździł Kimi. Jak na "debiutanta z takim
bolidem" Raikkonen poczynał sobie w Formule 1 bardzo dobrze. Pierwszy
punkt zdobyty w pierwszym wyścigu, otwierającym sezon 2001, zapowiadał ostrą
walkę o byt w F1. Dorzucone podczas GP Austrii 3 punkty za czwartą lokatę
potwierdziły talent młodego Fina, który niewątpliwie jest- podobnie jak Nick
Heidfeld następcą Schumachera- następcą Hakkinena.
Po wyjątkowo udanym debiucie za kierownicą Saubera Kimi Raikkonen otrzymał
lukratywną ofertę od zespołu McLarena. Młody Fin zastąpił w sezonie 2002
odchodzącego na emeryturę swojego rodaka- Mikę Hakkinena. Trzeba przyznać, że
Kimi godnie zastąpił dwukrotnego mistrza świata. Niestety awaryjność bolidu
uniemożliwiła zespołowi McLarena odniesienie spektakularnego sukcesu.
Zdecydowanie lepiej wyglądał sezon 2003, w którym to Kimi walczył na równi z
Schumacherem i Montoyą. Sezon ten młody Fin zakończył na 2 pozycji i można
śmiało powiedzieć, że gdyby nie zabrakło trochę szczęścia Raikkonen mógłby się
zapisać do annałów sportu motorowego jako jeden z najmłodszych mistrzów świata
F1.
Sezon 2004 zaczął się dla całego zespołu McLarena problemami technicznymi co
odbiło się na wynikach kierowców. Kimi Raikkonen już w pierwszej części sezonu
mógł zapomnieć o walce o tytuł mistrzowski. Dopiero w drugiej części sezonu
zespołowi McLarena udało się trochę rozwiązać problemy i na torze w Silverstone
młody Fin zdobył pole position, a na legendarnym Spa-Franchorchamps odniósł
fenomenalne zwycięstwo nad Michaelem Schumacherem.
Sezon 2005 był dla Fina bardzo dobry, lecz ponownie niezawodność jednostek
napędowych i bolidu sprawiły iż Fin często był karany przesunięciem o 10 pozycji
w dół na starcie, po tym jak FIA wprowadziła zakaz wymiany silników podczas GP.
Mimo to Kimi zdołał zdobyć 5 pole position, 7 razy wygrać wyścig i 5-krotnie
stanąć na podium. Niestety wystarczyło to tylko na 2 pozycję w klasyfikacji
generalnej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz