Najbardziej rozpoznawalny i utytułowany zespół F1. Chyba
każda, nawet ta szerokim łukiem omijająca wyścigi osoba kojarzy symbol
wierzgającego, czarnego konia z marką Ferrari - produkującą jedne z
najszybszych i najpiękniejszych cywilnych aut sportowych. Scuderia Ferrari to
czternastokrotny zdobywca tytułu mistrzowskiego wśród konstruktorów, poza tym
jeździ dla nich najlepszy kierowca ostatnich lat - zdobywca najwyższej w
historii ilości tytułów mistrzowskich - siedem, Michael Schumacher.
Od czasu debiutu w Grand Prix Monaco w 1950 roku, zespół potrzebował zaledwie
roku, aby odnieść pierwsze zwycięstwo - dokonał tego Froilan Gonzalez na torze
Silverstone. Ferrari, cały czas trzymając się w czołówce klasyfikacji,
potwierdziło swój nieprzeciętny potencjał zdobywając w latach 1961 oraz 1964
mistrzostwo konstruktorów. Niesamowitą serię team ten miał też w latach ?70,
kiedy zdobył cztery tytuły - w tym trzy z rzędu, w latach 75-77.
Kolejne lata to czas drobnego kryzysu - zaledwie dwa tytuły mistrza wśród
konstruktorów (lata 1982-83), a wszystkie niepowodzenia spowodowane awaryjnymi
bolidami. Dopiero pojawienie się w teamie Niemca Michaela Schumachera w roku
1996 sprawiło, że zespół odżył. Jego niebywałe umiejętności w połączeniu z
zażegnaniem problemów technicznych pozwoliły Ferrari zacząć regularnie zdobywać
coraz wyższe lokaty, a od roku 1999 sześć razy z rzędu sięgnąć po tytuł mistrza
konstruktorów. Dopiero w minionym sezonie udało się zdetronizować Michaela
Schumachera - dokonał tego Fernando Alonso razem ze świetnie spisującym się
teamem Renault, jednak nie bez "pomocy" średnio udanego ogumienia firmy
Bridgestone...
W sezonie 2006 obaj kierowcy Ferrari - Michael Schumacher i Brazylijczyk Felipe
Massa zapowiadali zażartą walkę o odzyskanie tytułu. Ostatecznie jednak, po
dramatycznej końcówce sezonu nowym mistrzem został Fernando Alonso,
wyprzedzając Michaela Schumachera. Niemiec podczas emocjonalnej konferencji
prasowej po wyścigu o GP Włoch 2006 ogłosił iż z końcem sezonu zakończy aktywny
udział w wyścigach F1 kończąc "Erę Schumachera".
Od sezonu 2007 Schumachera zastąpił Kimi Raikkonen. Fin opuścił zespół McLarena,
przenosząc się do Włoch. W pierwszym sezonie spędzonym w teamie z Maranello
Raikkonen wywalczył tytuł, podczas gdy Felipe Massa był dopiero czwarty. W
klasyfikacji konstruktorów rok 2007 Ferrari zakończyło na pierwszym miejscu,
zdobywając 204 punkty. Drugi zespół (po odebraniu punktów McLarenowi za udział
w aferze szpiegowskiej)- BMW Sauber punktów miał zaledwie 101.
W sezonie 2008 zespół Ferrari, ponownie wygrał klasyfikację konstruktorów. O tytuł najlepszego kierowcy do ostatniego GP walczył Felipe Massa, jednak ostatecznie o zaledwie punkt po dramatycznym wyścigu w Brazylii wyprzedził go Lewis Hamilton.
W sezonie 2008 zespół Ferrari, ponownie wygrał klasyfikację konstruktorów. O tytuł najlepszego kierowcy do ostatniego GP walczył Felipe Massa, jednak ostatecznie o zaledwie punkt po dramatycznym wyścigu w Brazylii wyprzedził go Lewis Hamilton.
Logo Ferrari
"Słynne logo Ferrari pochodzi z samolotu pilotowanego przez Francesco
Baracca'e. Po jednym z wyścigów Enzo Ferrari, założyciel zespołu, spotkał się z
Countessą Paoliną, matką legendarnego włoskiego pilota. Poradziła mu, że koń
ten przynosi szczęście jej synowi i żeby on też wymalował sobie takiego konia
na swoim pojeździe. Enzo posłuchał rady. Od siebie dodał żółte tło, które symbolizowało
jego rodzinną miejscowość - Modenę."
McLaren
Zespół Mclaren to także jedna z legend F1. Jest to
ośmiokrotny mistrz świata konstruktorów i drugi team w zeszłorocznych
mistrzostw. Srebrne Strzały McLarena znane są ze świetnych osiągów, jednak w
poprzednim sezonie zespół przegrał mistrzostwo, musząc się zadowolić
mistrzostwem w klasyfikacji kierowców, które przypadło Lewisowi Hamiltonowi.
Prawdziwe lata świetności McLarena przypadają na okres, w którym Ferrari tkwiło
w kryzysie - na lata 1984-1998, kiedy team zdobył siedem tytułów mistrzowskich.
Zespół zadebiutował w F1 podczas GP Monako, w 1966 roku. Dwa lata później Bruce
McLaren wygrał pierwsze Grand Prix w historii swojego własnego zespołu, podczas
GP Belgii. Przez 40 lat istnienia teamu na arenie F1 można policzyć na palcach
jednej ręki sezony, w których McLaren kończył sezon na niższej niż piątej
pozycji w klasyfikacji konstruktorów.
Był to też jedyny zespół, który był w stanie dotrzymać kroku Michaelowi
Schumacherowi w swoim Ferrari w latach 2000-2004 - w sezonach 2000 i 2001
zarówno w klasyfikacji konstruktorów jak i kierowców McLaren zajmował drugą
pozycję. W sezonie 2003 natomiast Kimi Raikkonen do ostatniego wyścigu walczył
z Schumacherem o tytuł mistrzowski - ostatecznie w GP Japonii (jak i w
klasyfikacji generalnej) zajął drugą lokatę.
Sezon 2006 dla zespołu McLaren to ogromna przegrana z walczącymi o mistrzostwo
zespołami Renault i Ferrari. Kierowcy McLarena w sezonie 2006 nie zdobyli ani
jednego zwycięstwa. Juan Pablo Montoya, jeszcze przed zakończeniem sezonu
pożegnał się ze swoim pracodawcą po GP USA. Kolumbijczyka na resztę sezonu
zastąpił Pedro de la Rosa, kierowca testowy ekipy z Woking.
Kolejny sezon miał być przełomowy dla McLarena. Z Formuły 1 odszedł Michael
Schumacher, zwalniając miejsce dla nowych gwiazd sportu. Dotychczasowy kierowca
McLarena, Kimi Raikkonen, przeszedł do włoskiej Scuderii, a za kierownicą
bolidów McLaren znaleźli się: debiutant Lewis Hamilton i dwukrotny mistrz
świata- Fernando Alonso. Wydawało się, że zespół McLaren ma przed sobą udany
sezon, do czasu kiedy światło dzienne ujrzała afera szpiegowska, a Fernando
Alonso nie był w stanie dogadać się z Ronem Dennisem, ówczesnym szefem zespołu.
Przed GP Belgii Światowa Rada Sportów Motorowych postanowiła ukarać zespół 100
milionami dolarów grzywny oraz zabrała wszystkie zdobyte przez team punkty w
klasyfikacji konstruktorów, uznając go za winnego szpiegostwa przemysłowego.
Była to dotkliwa kara dla tak utytułowanego zespołu. Nie potrafiący zapanować
nad sytuacją pomiędzy swoimi kierowcami Ron Dennis po sezonie stracił także
Fernando Alonso, który za zgodą obu stron opuścił zespół i powrócił do Renault.
Lewis Hamilton w Brazylii walczył o tytuł mistrzowski w klasyfikacji kierowców,
jednak na własne życzenie przegrał i nie został pierwszym debiutantem w Formule
1, który zdobył koronę mistrza.
W sezonie 2008 zespół McLaren był reprezentowany przez Lewisa Hamiltona i
Heikki Kovalainena. Lewis Hamilton ponownie miał okazję w ostatnim wyścigu
sezonu, GP Brazylii, walczyć o tytuł mistrzowski i bardzo zachowawczą jazdą o
mały włos ponownie go nie stracił. W klasyfikacji konstruktorów team z Woking
musiał zadowolić się drugim, za Ferrari, miejscem. W sezonie 2009 skład
brytyjskiego zespołu nie zmienił się.
Lotus
Marka Lotus w Formule 1 jest bardzo dobrze znana z lat '70 i
'80, kiedy to konstrukcje Colina Chapmana tworzyły standardy osiągów.
W sezonie 2011 doszło do sporu pomiędzy malezyjskim Lotusem, który związał się
z ekipą Renault oraz zespołem Tonego Fernandesa, który na licencji udzielonej
przez Malezyjczyków wystawił swój zespół F1 pod nazwą Lotus Racing jeszcze w
sezonie 2010. Po długiej batalii sądowej nie udało się rozstrzygnąć sporu
dotyczącego nazwy Lotus w F1, jednak strony polubownie załatwiły sprawę i od
sezonu 2012 zespół Renault będzie nazywał się Lotus (Team Lotus Tonego
Fernandesa będzie nosił nazwę Caterham).
Zespół Renault, choć nie jest pionierem w wyścigach Formuły 1, jest jednym z
teamów z którym każdy musi się liczyć. Kierowcy tego zespołu z Fernando Alonso
na czele całkowicie zdominowali pierwszą część sezonu 2005. W efekcie, gdy
rywale dopiero się rozkręcali, Alonso miał już tytuł niemal w kieszeni, a walka
toczyła się już wyłącznie o tytuł najlepszego konstruktora. Ostatecznie miniony
sezon to całkowita dominacja Renault, potwierdzona dwoma trofeami. Nie był to
jednak jedyny udany sezon w historii zespołu...
Przygoda Renault z Formułą1 rozpoczęła się w roku 1977, kiedy zespół debiutował
zaledwie jednym samochodem podczas GP Wielkiej Brytanii– w całym sezonie nie
zdołał jednak zdobyć ani jednego punktu. Przez kolejne lata następował powolny,
acz nieprzerwany progres– czego efektem była druga pozycja w klasyfikacji
konstruktorów w sezonie 1983. Prawdziwie dobra passa Renault rozpoczęła się rok
wcześniej, kiedy do zespołu dołączył Alain Prost.
Jednak w roku 1985 zespół postanowił odejść w cień, pozostając na scenie
wyłącznie jako producent silników. Rok później zapadła decyzja o całkowitym
wycofaniu ze sportu.
Rozbrat z F1 trwał jednak zaledwie trzy lata, gdyż w 1989 Renault powróciło na
scenę jako dostawca silników dla Williamsa. Była to bardzo dobra decyzja, jako
że do połowy lat ‘90 niemal wszystkie zespoły z czołówki korzystały z motorów
Renault. Przed sezonem 1996 nastąpiła jednak decyzja o ponownym wycofaniu się
ze sportu– jednakże zespół zaczął rozważać możliwość wykupienia już
istniejącego zespołu.
Decyzja zapada ostatecznie w roku 2000 – od sezonu 2002 team Benetton został
przemianowany na Renault. Debiut wypadł zadowalająco– nowy zespół zajął czwartą
pozycję w klasyfikacji konstruktorów. Kolejne dwa lata zapowiadały to, co stało
się w sezonie 2005 – choć w sezonach 2003-2004 niepodzielnie królowało jeszcze
Ferrari, Renault bez kompleksów pukało do drzwi światowej czołówki zajmując w
końcowej klasyfikacji konstruktorów pozycje czwartą i trzecią.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz