Social Icons

Zespoły F1

Scuderia Ferrari

Najbardziej rozpoznawalny i utytułowany zespół F1. Chyba każda, nawet ta szerokim łukiem omijająca wyścigi osoba kojarzy symbol wierzgającego, czarnego konia z marką Ferrari - produkującą jedne z najszybszych i najpiękniejszych cywilnych aut sportowych. Scuderia Ferrari to czternastokrotny zdobywca tytułu mistrzowskiego wśród konstruktorów, poza tym jeździ dla nich najlepszy kierowca ostatnich lat - zdobywca najwyższej w historii ilości tytułów mistrzowskich - siedem, Michael Schumacher. 

Od czasu debiutu w Grand Prix Monaco w 1950 roku, zespół potrzebował zaledwie roku, aby odnieść pierwsze zwycięstwo - dokonał tego Froilan Gonzalez na torze Silverstone. Ferrari, cały czas trzymając się w czołówce klasyfikacji, potwierdziło swój nieprzeciętny potencjał zdobywając w latach 1961 oraz 1964 mistrzostwo konstruktorów. Niesamowitą serię team ten miał też w latach ?70, kiedy zdobył cztery tytuły - w tym trzy z rzędu, w latach 75-77. 

Kolejne lata to czas drobnego kryzysu - zaledwie dwa tytuły mistrza wśród konstruktorów (lata 1982-83), a wszystkie niepowodzenia spowodowane awaryjnymi bolidami. Dopiero pojawienie się w teamie Niemca Michaela Schumachera w roku 1996 sprawiło, że zespół odżył. Jego niebywałe umiejętności w połączeniu z zażegnaniem problemów technicznych pozwoliły Ferrari zacząć regularnie zdobywać coraz wyższe lokaty, a od roku 1999 sześć razy z rzędu sięgnąć po tytuł mistrza konstruktorów. Dopiero w minionym sezonie udało się zdetronizować Michaela Schumachera - dokonał tego Fernando Alonso razem ze świetnie spisującym się teamem Renault, jednak nie bez "pomocy" średnio udanego ogumienia firmy Bridgestone... 

W sezonie 2006 obaj kierowcy Ferrari - Michael Schumacher i Brazylijczyk Felipe Massa zapowiadali zażartą walkę o odzyskanie tytułu. Ostatecznie jednak, po dramatycznej końcówce sezonu nowym mistrzem został Fernando Alonso, wyprzedzając Michaela Schumachera. Niemiec podczas emocjonalnej konferencji prasowej po wyścigu o GP Włoch 2006 ogłosił iż z końcem sezonu zakończy aktywny udział w wyścigach F1 kończąc "Erę Schumachera". 

Od sezonu 2007 Schumachera zastąpił Kimi Raikkonen. Fin opuścił zespół McLarena, przenosząc się do Włoch. W pierwszym sezonie spędzonym w teamie z Maranello Raikkonen wywalczył tytuł, podczas gdy Felipe Massa był dopiero czwarty. W klasyfikacji konstruktorów rok 2007 Ferrari zakończyło na pierwszym miejscu, zdobywając 204 punkty. Drugi zespół (po odebraniu punktów McLarenowi za udział w aferze szpiegowskiej)- BMW Sauber punktów miał zaledwie 101.

W sezonie 2008 zespół Ferrari, ponownie wygrał klasyfikację konstruktorów. O tytuł najlepszego kierowcy do ostatniego GP walczył Felipe Massa, jednak ostatecznie o zaledwie punkt po dramatycznym wyścigu w Brazylii wyprzedził go Lewis Hamilton. 







Logo Ferrari
"Słynne logo Ferrari pochodzi z samolotu pilotowanego przez Francesco Baracca'e. Po jednym z wyścigów Enzo Ferrari, założyciel zespołu, spotkał się z Countessą Paoliną, matką legendarnego włoskiego pilota. Poradziła mu, że koń ten przynosi szczęście jej synowi i żeby on też wymalował sobie takiego konia na swoim pojeździe. Enzo posłuchał rady. Od siebie dodał żółte tło, które symbolizowało jego rodzinną miejscowość - Modenę."







McLaren 


Zespół Mclaren to także jedna z legend F1. Jest to ośmiokrotny mistrz świata konstruktorów i drugi team w zeszłorocznych mistrzostw. Srebrne Strzały McLarena znane są ze świetnych osiągów, jednak w poprzednim sezonie zespół przegrał mistrzostwo, musząc się zadowolić mistrzostwem w klasyfikacji kierowców, które przypadło Lewisowi Hamiltonowi. 

Prawdziwe lata świetności McLarena przypadają na okres, w którym Ferrari tkwiło w kryzysie - na lata 1984-1998, kiedy team zdobył siedem tytułów mistrzowskich. 

Zespół zadebiutował w F1 podczas GP Monako, w 1966 roku. Dwa lata później Bruce McLaren wygrał pierwsze Grand Prix w historii swojego własnego zespołu, podczas GP Belgii. Przez 40 lat istnienia teamu na arenie F1 można policzyć na palcach jednej ręki sezony, w których McLaren kończył sezon na niższej niż piątej pozycji w klasyfikacji konstruktorów. 

Był to też jedyny zespół, który był w stanie dotrzymać kroku Michaelowi Schumacherowi w swoim Ferrari w latach 2000-2004 - w sezonach 2000 i 2001 zarówno w klasyfikacji konstruktorów jak i kierowców McLaren zajmował drugą pozycję. W sezonie 2003 natomiast Kimi Raikkonen do ostatniego wyścigu walczył z Schumacherem o tytuł mistrzowski - ostatecznie w GP Japonii (jak i w klasyfikacji generalnej) zajął drugą lokatę. 

Sezon 2006 dla zespołu McLaren to ogromna przegrana z walczącymi o mistrzostwo zespołami Renault i Ferrari. Kierowcy McLarena w sezonie 2006 nie zdobyli ani jednego zwycięstwa. Juan Pablo Montoya, jeszcze przed zakończeniem sezonu pożegnał się ze swoim pracodawcą po GP USA. Kolumbijczyka na resztę sezonu zastąpił Pedro de la Rosa, kierowca testowy ekipy z Woking. 

Kolejny sezon miał być przełomowy dla McLarena. Z Formuły 1 odszedł Michael Schumacher, zwalniając miejsce dla nowych gwiazd sportu. Dotychczasowy kierowca McLarena, Kimi Raikkonen, przeszedł do włoskiej Scuderii, a za kierownicą bolidów McLaren znaleźli się: debiutant Lewis Hamilton i dwukrotny mistrz świata- Fernando Alonso. Wydawało się, że zespół McLaren ma przed sobą udany sezon, do czasu kiedy światło dzienne ujrzała afera szpiegowska, a Fernando Alonso nie był w stanie dogadać się z Ronem Dennisem, ówczesnym szefem zespołu. Przed GP Belgii Światowa Rada Sportów Motorowych postanowiła ukarać zespół 100 milionami dolarów grzywny oraz zabrała wszystkie zdobyte przez team punkty w klasyfikacji konstruktorów, uznając go za winnego szpiegostwa przemysłowego. 

Była to dotkliwa kara dla tak utytułowanego zespołu. Nie potrafiący zapanować nad sytuacją pomiędzy swoimi kierowcami Ron Dennis po sezonie stracił także Fernando Alonso, który za zgodą obu stron opuścił zespół i powrócił do Renault. Lewis Hamilton w Brazylii walczył o tytuł mistrzowski w klasyfikacji kierowców, jednak na własne życzenie przegrał i nie został pierwszym debiutantem w Formule 1, który zdobył koronę mistrza. 




W sezonie 2008 zespół McLaren był reprezentowany przez Lewisa Hamiltona i Heikki Kovalainena. Lewis Hamilton ponownie miał okazję w ostatnim wyścigu sezonu, GP Brazylii, walczyć o tytuł mistrzowski i bardzo zachowawczą jazdą o mały włos ponownie go nie stracił. W klasyfikacji konstruktorów team z Woking musiał zadowolić się drugim, za Ferrari, miejscem. W sezonie 2009 skład brytyjskiego zespołu nie zmienił się.




Lotus 



Marka Lotus w Formule 1 jest bardzo dobrze znana z lat '70 i '80, kiedy to konstrukcje Colina Chapmana tworzyły standardy osiągów. 

W sezonie 2011 doszło do sporu pomiędzy malezyjskim Lotusem, który związał się z ekipą Renault oraz zespołem Tonego Fernandesa, który na licencji udzielonej przez Malezyjczyków wystawił swój zespół F1 pod nazwą Lotus Racing jeszcze w sezonie 2010. Po długiej batalii sądowej nie udało się rozstrzygnąć sporu dotyczącego nazwy Lotus w F1, jednak strony polubownie załatwiły sprawę i od sezonu 2012 zespół Renault będzie nazywał się Lotus (Team Lotus Tonego Fernandesa będzie nosił nazwę Caterham). 

Zespół Renault, choć nie jest pionierem w wyścigach Formuły 1, jest jednym z teamów z którym każdy musi się liczyć. Kierowcy tego zespołu z Fernando Alonso na czele całkowicie zdominowali pierwszą część sezonu 2005. W efekcie, gdy rywale dopiero się rozkręcali, Alonso miał już tytuł niemal w kieszeni, a walka toczyła się już wyłącznie o tytuł najlepszego konstruktora. Ostatecznie miniony sezon to całkowita dominacja Renault, potwierdzona dwoma trofeami. Nie był to jednak jedyny udany sezon w historii zespołu...

Przygoda Renault z Formułą1 rozpoczęła się w roku 1977, kiedy zespół debiutował zaledwie jednym samochodem podczas GP Wielkiej Brytanii– w całym sezonie nie zdołał jednak zdobyć ani jednego punktu. Przez kolejne lata następował powolny, acz nieprzerwany progres– czego efektem była druga pozycja w klasyfikacji konstruktorów w sezonie 1983. Prawdziwie dobra passa Renault rozpoczęła się rok wcześniej, kiedy do zespołu dołączył Alain Prost.

Jednak w roku 1985 zespół postanowił odejść w cień, pozostając na scenie wyłącznie jako producent silników. Rok później zapadła decyzja o całkowitym wycofaniu ze sportu.
Rozbrat z F1 trwał jednak zaledwie trzy lata, gdyż w 1989 Renault powróciło na scenę jako dostawca silników dla Williamsa. Była to bardzo dobra decyzja, jako że do połowy lat ‘90 niemal wszystkie zespoły z czołówki korzystały z motorów Renault. Przed sezonem 1996 nastąpiła jednak decyzja o ponownym wycofaniu się ze sportu– jednakże zespół zaczął rozważać możliwość wykupienia już istniejącego zespołu.

Decyzja zapada ostatecznie w roku 2000 – od sezonu 2002 team Benetton został przemianowany na Renault. Debiut wypadł zadowalająco– nowy zespół zajął czwartą pozycję w klasyfikacji konstruktorów. Kolejne dwa lata zapowiadały to, co stało się w sezonie 2005 – choć w sezonach 2003-2004 niepodzielnie królowało jeszcze Ferrari, Renault bez kompleksów pukało do drzwi światowej czołówki zajmując w końcowej klasyfikacji konstruktorów pozycje czwartą i trzecią.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz